WPROWADZENIE DO ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI
W trakcie wykładu słuchacze będą mieli okazję zapoznać się z podstawowymi zagadnieniami z zakresu zarządzania projektami – głównie poprzez przykłady z rzeczywistych projektów. Ponieważ tzw. lessonslearned i proces ciągłego doskonalenia są jednymi z najbardziej istotnych obszarów dla efektywnej realizacji projektów, dlatego też poprzez pokazanie przyczyn porażek i sukcesów projektów zwracamy uwagę studentów na fakt, że czasami pozornie nieistotne szczegóły są w stanie przekształcić bardzo prawdopodobny sukces w pewną porażkę. Projekty realizowane są w określonym kontekście, dlatego też znajomość zasadniczych jego elementów pozwala lepiej zrozumieć zjawiska zachodzące w trakcie realizacji projektów i dobrać warunki najbardziej sprzyjające realizacji konkretnego projektu.
Wykład ten pozwala osobom nieposiadającym wiedzy i doświadczenia w realizacji projektów na zapoznanie się z większością słów powszechnie stosowanych przy zarządzaniu projektami. Z kolei osoby z doświadczeniem mają okazję do ujednolicenia pojęć oraz zderzenia własnej wiedzy z przytaczanymi przykładami dla lepszego zrozumienia przyczyn sukcesów i porażek zrealizowanych przez siebie projektów.
PLANOWANIE I MONITORING PROJEKTU
Umiejętność planowania projektu jest wręcz kluczowa dla każdego kierownika projektu. Jeśli w trakcie realizacji projektu, kierownik projektu właściwie tylko monitoruje i wprowadza niewielkie korekty to znaczy, że proces planowania projektu opanował do perfekcji. Jeśli z kolei musi gasić pożary, rozwiązywać problemy, zarządzać sytuacją kryzysową, wykazywać się znaczną odpornością na stres, reagować na ryzyka – to prawdopodobnie nie był na tych zajęciach. Zwiększenie efektywności pracy można uzyskać zarówno przez zwiększony wysiłek, jak i przez lepszą organizację pracy zespołu projektowego. W trakcie zajęć - studenci poznają wszystkie kluczowe narzędzia niezbędne w przygotowaniu planu realizacji projektu.
Podczas zajęć studenci zapoznają się również ze sprawdzonymi w praktyce stosunkowo prostymi narzędziami do skutecznej kontroli postępów prac i wydatków w projektach. Jak pokazuje doświadczenie, ich zastosowanie nie wymaga zaawansowanych narzędzi informatycznych, można je wdrożyć nawet bez wykorzystania komputera (chociaż z komputerem jest znacznie łatwiej i bardziej efektywnie). Szybsze wychwytywanie odchyleń od planu pozwala na wcześniejszą reakcję i tym samym zmniejszenie ryzyka niepowodzenia projektu. Przedstawione zostaną również zasady budowy Biura zarządzania projektami (PMO) z praktycznymi szablonami stosowanych w PMO dokumentów.
ZARZĄDZANIE FINANSAMI W PROJEKTACH
Jedną z głównych cech projektu jest budżet. W praktyce najczęściej za mały. Zaplanowanie przepływów finansowych, monitoring kosztów czy analiza ich trendu to jedne z podstawowych zadań kierownika projektu, który odpowiedzialny jest nie tylko za realizację projektu, ale również zapewnienie jego sukcesu – także w sferze finansowej. Dlatego też takie zagadnienia jak zarządzanie rentownością, płynnością finansową czy monitoring za pomocą metody wartości wypracowanej będą głównymi wątkami tego bloku zajęć.
PODSTAWY MS PROJECT
To zajęcia z indywidualną pracą studentów przy komputerach w celu zbudowania lub rozwoju umiejętności wykorzystania możliwości jednego z najbardziej rozpowszechnionych narzędzi IT wspomagających kierownika projektu.
ADAPTACYJNE (ZWINNE) METODYKI ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI
W projektach IT czy badawczo-rozwojowych czasami bardzo trudno jest ułożyć szczegółowy plan realizacji projektu. Można wówczas skorzystać z elementów metodyk zwinnych tj. dostosowujących działania do dotychczasowych osiągnięć w celu zapewnienia wartości dla klienta.
Poznanie narzędzi stosowanych w metodykach zwinnych pozwoli na profesjonalne zarządzanie projektami z trudnym do zdefiniowania produktem końcowym projektu.
LEAN MANAGEMENT & DSDM
Celem zajęć jest jest zapoznanie studentów z Lean management i jego praktyczne wykorzystanie w zarządzaniu projektami w celu maksymalizacji korzyści biznesowych projektu. Zwrócenie uwagi na marnotrawstwa (muda, mura, muri) pozwala kierownikowi projektu na optymalizację planu i przebiegu realizacji projektu
ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI Z DOFINANSOWANIEM UE
Projekty dofinansowane mają swoją specyfikę – określone standardy wniosków, raportów, a nawet sposobu definiowania celów projektu. Niemal na każdym kroku można spotkać efekty realizacji takich projektów, dlatego w programie studiów nie mogło zabraknąć warsztatów, które w praktyczny sposób pozwoliłyby poznać podstawowe zagadnienia niezbędne przy zarządzaniu projektami z dofinansowaniem.
Z oczywistych względów te zajęcia cieszą się największą popularnością u pracowników urzędów oraz sektora NGO.
ELEMENTY PRAWA
Zdecydowana większość projektów realizowana jest w oparciu o umowy. Drobny druczek czy niejednoznaczny zapis w umowie może stanowić równie poważne zagrożenie dla projektu jak trzęsienie ziemi czy gradobicie. Chociaż podstawowa znajomość zagadnień prawnych jest niezbędna w codziennej pracy kierownika projektu i z tego powodu nie mogło w programie zabraknąć warsztatów poświęconych zagadnieniom prawnym.
PRAKTYCZNA REALIZACJA PROJEKTU
To 12-sto godzinny warsztat stanowiący podsumowanie wyżej wymienionych zajęć w czasie którego uczestnicy stoją przed zadaniem skonstruowania całościowego planu realizacji określonego projektu w oparciu o dostarczone informacje. Warsztat prowadzony przez doświadczonego PM’a zawsze cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem studentów.
ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM
Praca zespołowa stanowi fundament sukcesu projektu. Dlatego też w programie nie mogło zabraknąć warsztatów poświęconych kwestii budowy zespołu projektowego, doboru członków zespołu czy utrzymywania wysokiego poziomu motywacji w zespole. Znajomość podstawowych reguł nie gwarantuje sukcesu w zarządzaniu zespołem, ale znacznie ułatwia proces budowy autorytetu kierownika projektu i przekształcania zbioru jednostek w zespół projektowy.
KOMUNIKACJA W PROJEKTACH
Przez wielu kierowników projektów uważana za fundament sukcesu. Niektórzy twierdzą, że PM po za planowaniem i monitorowaniem właściwie tylko się komunikuje. Przekazywanie informacji jest procesem złożonym i obarczonym wieloma zakłóceniami, o czym każdy z nas miał okazję wielokrotnie się przekonać. Stąd też warsztaty poświęcone rozwojowi umiejętności komunikowania się zarówno z członkami zespołu projektowego, jak i też innymi interesariuszami projektu. Nie wiemy dlaczego, ale bardzo często w uwagach dotyczących tych zajęć studenci piszą, że powinni w nich brać udział ich szefowie.
NEGOCJACJE
Wprowadzone do programu zajęcia poświęcone budowie umiejętności negocjacji. Oczywiście na wniosek studentów w poprzednich edycjach studiów, którzy zwracali uwagę na coraz częstszą konieczność negocjowania z dostawcami, odbiorcami, zespołem projektowym czy przełożonymi.
ŚWIATOWE STANDARDY ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI
W całej historii studiów podyplomowych Zarządzanie projektami studenci wykazywali wysokie zainteresowanie nie tylko praktyką zarządzania, ale również możliwością zdobycia uznanych certyfikatów potwierdzających ich kompetencje. Chociaż program studiów obejmuje wszystkie kluczowe elementy uznanych standardów zarządzania projektami, to w celu powtórzenia tych zagadnień wydzielono dwa bloki zajęć dające rzetelny przegląd dwóch światowych standardów przydatnych zarówno w codziennej praktyce kierownika projektu, jak i w przypadku przystąpienia do wybranego egzaminu certyfikacyjnego.
INTERNATIONAL PROJECT MANAGEMENT ASSOCIATION IPMA
Zajęcia obejmują całość zagadnień poruszonych w wytycznych IPMA v. 3.0 oraz 4.0, których znajomość jest niezbędna do pomyślnego zdania egzaminu certyfikacyjnego IPMA. Zasadniczo blok zajęć ukierunkowany jest na egzamin IPMA lev. D, jednak program studiów obejmuje zakres kompetencji zgodnych z wymogami egzaminów na wszystkich poziomach certyfikacji IPMA tj. również na poziomach C, B oraz A.
PROJECT MANAGEMENT INSTITUTE PMI
Blok zajęć poświęconych jednej z najbardziej powszechnych metodyk jaką jest metodyka PMI zawarta w Project Management Body of Knowledge czyli PMBOK. Oparta na procesach metodyka pozwala na skuteczne zmniejszenie ryzyka projektu poprzez aplikację jej zapisów w praktyce. Wiedzę tę można również wykorzystać w budowie własnych metodyk zarządzania poprzez adaptację zapisów metodyki PMI do specyfiki przedsiębiorstwa. Doskonała znajomość metodyki w połączeniu z doświadczeniem zawodowym pozwoli studentów również na uzyskanie jednego z najbardziej znanych certyfikatów jakim jest PMP.
SZCZEGÓŁOWY PLAN STUDIÓW
1. Kompetencje kontekstowe
1.1. Wykład wprowadzający 2h – omawiający wybrane zagadnienie zarządzania projektami wygłaszany przez zaproszonego gościa.
1.2. Wprowadzenie do zarządzania projektami – 4h wykład
- Metodyki i standardy zarządzania projektami
- Orientacja na projekty
- Orientacja na programy
- Orientacja na portfele
- System zarządzania projektami, programami i portfelami
- Strategie rozwoju organizacji
- Projekty, portfele i programy jako narzędzie realizacji strategii
- Zarządzanie wartością projektów – Multivalue P3M
- Struktury organizacyjne
- Zarządzanie jakością w projektach
- Zdrowie, Ochrona, bezpieczeństwo i środowisko
- Informacja i dokumentacja w projektach
- Planowanie projektów
- Monitoring projektów
1.3. Elementy prawa - 8h warsztat
- Kodeks cywilny
- Własność intelektualna
- Zarządzanie umową i kontraktem
- Zmiany w umowach i kontraktach
- Zarządzanie roszczeniami
- Rozstrzyganie sporów
2. Kompetencje behawioralne
2.1. Zarządzanie zespołami - 4h wykład + 12h warsztat
- Zespół projektowy a organizacja
- Rozwój pracowników a realizacja projektów
- Kształtowanie zespołu projektowego
- Przywództwo
- Zarządzanie w sytuacji kryzysowej
2.2. Komunikacja - 8h warsztat
- Model komunikacji
- Przekazywanie informacji
2.3. Negocjacje – 8h warsztat
- Style negocjacji
- Techniki negocjacyjne
- Manipulacje w negocjacjach
3. Kompetencje techniczne
3.1. Planowanie i monitoring projektu – 24h warsztat
- Proces planowania projektu, portfela, programu
- Interesariusze i otoczenie projektu
- Cele projektu
- Zakres projektu
- Struktura podziału prac
- Diagram sieciowy
- Harmonogram projektu
- Metoda ścieżki krytycznej
- Metoda łańcucha krytycznego
- Planowanie zasobów w projekcie
- Planowanie finansów w projekcie
- Trend kamieni milowych
- Trend kosztów
- Metoda wartości wypracowanej
3.2. Zwinne metodyki w zarządzaniu projektami – 16h warsztat
- Manifest Agile
- Zwinne/adaptacyjne metodyki zarządzania projektami – Crystal, SCRUM
3.3. Zarządzanie ryzykiem w projektach – 8h warsztat
- Plan zarządzania ryzykiem
- Identyfikacja ryzyk
- Analiza jakościowa ryzyk
- Analiza ilościowa ryzyk
- Metody reakcji na ryzyko
- Monitoring ryzyk
3.4. Lean Management w projektach – 8h warsztat
- Lean mgt – zasady, strumień wartości, straty
- Techniki lean: Kaizen, 5S
- Design thinking
- DSDM
3.5. Zarządzanie finansami w projektach – 8h warsztat
- Rachunkowość projektu
- Elementy rachunkowości zarządczej
- Budżet projektu
- Płynność finansowa projektu
- Statyczne i dynamiczne metody oceny efektywności projektu
- Pomiar i ewidencja odchyleń
3.6. Praktyczna realizacja projektów – 16h warsztat casestudy prowadzony przez doświadczonych kierowników projektu
3.7. Warsztaty podsumowujące i egzamin końcowy – 8h
- Egzamin próbny
- Egzamin końcow IPMA Student
4. Światowe standardy zarządzania projektami
4.1. Project Management Body of Knowledge PMI – 16h warsztat ułatwiający przygotowanie do egzaminów CAPM/PMP
4.2. Wytyczne kompetencji IPMA – 16h warsztat przygotowujący do egzaminów IPMA na poziomach IPMA Student, lev. D, lev. C, lev. B, lev. A
4.3. Green Project Management - 16h warsztat przygotowujący do egzaminów GPM-b
5. Obsługa MS Project
16h zajęc w laboratorium komputerowym z indywidualnym dostępem do komputera
6. Zarządzanie projektami z dofinansowaniem UE – 8h warsztat
6.1. Metodyka przygotowania wniosku o dofinansowanie (myślenie projektowe, matryca logiczna projektu, harmonogram działań, kosztorys projektu),
6.2. Specyfika zarządzania projektami unijnymi,
6.3. Metodyka przygotowania raportów z przebiegu realizacji projektu oraz raportu końcowego (w tym wskaźniki produktu, rezultatu, oddziaływania)