- treści programowe zostały przygotowane w oparciu o analizę z raportów, badań, praktyk dotyczących kierunku rozwoju usług poradnictwa edukacyjno-zawodowego XXI wieku z uwzgledniem idei uczenia się przez całe życie
- zajęcia prowadzone będą przez praktyków i wykładowców akademickich - pasjonatów, specjalizujących się w prezentowanej tematyce
- treści programowe uwzględniają rozwijanie umiejętności kluczowych doradcy w oparciu o międzynarodowy profil kompetencji doradcy karierowego
- zajęcia prowadzone będą głównie z wykorzystaniem metod aktywizujących
- przygotowanie do organizacji i realizacji zajęć, usług doradztwa edukacyjno-zawodowego, orientacji zawodowej, w zakresie projektowania ścieżki kariery dla różnych grup, młodzieży, dorosłych pracujących, bezrobotnych
- uwzględnienie specyfiki pracy z młodzieżą i dorosłymi o zróżnicowanych potrzebach - diagnostyka potencjału, problemy i wyzwania
- poznanie metod ewaluacji, superwzja postepów, standardy usług - zapewnienienie jakości
- interdyscyplinarny charakter studiów: wiedza z zakresu psychologii, socjologii, pedagogiki, rynku pracy, zarzadzania potencjałem
- słuchacze kierunku przygotują własny projekt rozwoju kompetencji z wykorzystaniem metody portfolio i bilansu kompetencji
- Networking umożliwi zbieranie doświadczeń i dzielnie się dobrymi praktykami oraz utrzymanie współpracy w Sieci
- zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą na świadczenie usług w roli doradcy zawodowego, coacha kariery, specjalisty ds. rozwoju zawodowego, doradcy edukacyjno-zawodwoego, konsultanta rynku pracy, specjalisty HR w organizacjach, instytucjach i własnej działaności ukierunkowaniej na rozwój i doradztwo
- absolwenci studiów będą umieli zdobywać kwalifikacje rynkowe – CERTYFIKATY, dotyczące bilansowania kompetencji, orientacji i doradztwa zawodowego oraz innych usług rozwojowych
- zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą na świadczenie usług doradczych w roli:
- doradcy zawodowego
- doradcy walidacyjnego
- coacha kariery
- specjalisty ds. rozwoju zawodowego
- specjalisty uczenia dorosłych
- doradcy edukacyjno-zawodowego
- konsultanta rynku pracy
- specjalisty HR w organizacjach instytucjach i własnej działalności ukierunkowanej na rozwój i doradztwo całożyciowe
Doradztwo edukacyjno-zawodowe oparte na kompetencjach
Informacje ogólne

Atuty kierunku Doradztwo edukacyjno-zawodowe oparte na kompetencjach

Cel edukacji
- poznanie uwarunkowań rynku pracy i edukacji oraz czynnikow wspierających rozwój kompetencji potrzebnych do funkcjonowania we wspoółczesnym swiecie
- poznanie oczekiwań przedsiębiorców i biznesu oraz trendów dot. przyszłości pracy, branż, kompetencji jutra, nowych technologii i rozwoju edukacji
- poznanie i poszerzenie warsztatu pracy o metody i narzędzia wykorzystywane w projektowaniu kariery edukacyjno-zawodowej dla młodzieży, dorosłych
- poznanie wybranych teorii rozwoju kariery jako podstawy do realizacji skutecznych interwencji doradczych - poradnictwo zorientowane na zasoby, konstruktywistyczne, edukacyjne
- modelowanie przebiegu procesu doradczego, obejmującego indywidualne i grupowe formy pracy w celu skutecznej organizacji zajęć/usług dla młodzieży i dorosłych
- prowadzenie doradztwa eduacyjno-zawodwego z uwzglednieniem zmieniających się wymagań otoczenia i potrzeb osób w nim funkcjonujących
- wzmocnienie i rozwój kompetencji doradczych związanych z pracą z osobą potrzebującą: ukierunkowania, zapewnienie wsparcia, udzielanie feedbacku, ocena umiejętności, inspirowanie i ustalanie celów
- stosowanie standradów usług doradczych w pracy doradczej, w tym doskonalenie swoich kompetencji z wykorzystaniem superwizji i metod autorefleksji
Rozwijane umiejętności:
- rozwój kompetencji przydatnych w zarzadzaniu karierą i wsparcia osoby w przejściu przez zmianę
- tworzenie programów rozwojowych dla wybranych grup klientów w zakresie zarządzania karierą i pomocy doradczej
- w zakresie prowadzenia zajęć grupowych i wykorzystywania metod aktywizujących oraz innych metod wspierających doradcę, np.: faclitacja, design thiniking, socjodrama, craftowanie pracy
- w zakresie prowadzenia porad indywidulanych, doskonalenie kompetencji kluczowych dla sprawnego prowadzenia diagnozy klienta
- zarzadzanie informacją i danymi dotyczącymi badań, raportów o rynku pracy i edukacji, zawodoznawstwa, kompetencji i kwalifikacji
- zarządzanie własną energią i zasobami w oparciu o poznane rozwiązania
- zwinne prowadzenie doradztwa edukacyjno-zawodwego z uwzgledniem potrzeb i oczekwiań osób radzących się
Plan studiów Doradztwo edukacyjno-zawodowe oparte na kompetencjach
BLOK I: WYZWANIA RYNKU PRACY I EDUKACJI - KOMPETENCJE DZIŚ I JUTRO
- język kompetencji we współczesnym i przyszłym doradztwie. Jak definiować kompetencje i monitorować zmiany w tym zakresie?
- społeczno-gospodarcze uwarunkowania rynku pracy, bilans kapitału ludzkiego, wymagania pracodawcy, organizacji i branż
- praktyczna strona idei uczenia się przez całe życie, wykorzystywanie jej w pracy z osobami projektującymi swój rozwój edukacyjno-zawodowy
- systemowe rozwiązania LLL - wsparcie osób w przekwalifikowaniu, dokształcaniu, rozwoju umiejętności, uczenie się w miejscu pracy oraz walidacja, Zintegrowany System Kwalifikacji
- sektorowe rady kompetencji i sektorowe ramy kwalifikacji dla usług rozwojowych
- trendy i scenariusze przyszłości dla rynku pracy i edukacji – innowacyjne podejście do rozwoju kompetencji jutra doradcy zawodowego
- znaczenie nowych technologii i zmian na rynku pracy a rozwój doradztwa edukacyjno-zawodowego
BLOK II: PROWADZENIE PROCESU DORADCZEGO. WYBRANE PODEJSCIA ,TEORIE ROZWOJU ZAWODOWEGO, DOBRE PRAKTYKI
- proces doradczy ukierunkowany na zasoby – naprzemienność form indywidualnej i grupowej pracy z osobami dorosłymi
- czynniki wpływające na efektywny proces doradczy po stronie doradcy i klienta
- wsparcie rozwoju i zmiany - strategie działania w pracy z osobami dorosłymi
- indywidualny plan rozwoju proces tworzenia rozwiązań i ustalania celów
- antykariera jako alternatywny trend w wyborach zawodowych młodych ludzi - specyfika pracy z młodzieżą
- diagnoza nastolatka jako wyzwanie metodologiczne i psychologiczne
- wybrane teorie rozwoju zawodowego - nurt konstuktywistyczny w poradnictwie zawodowym Savickas, Krumboltz, Peavy, Anudson – praktyczne zastosowanie
- facylitacja - efektywne podejście w prowadzeniu procesu grupowego i osiągania zamierzonych celów
BLOK III: PORTFEL METOD I NARZĘDZI I TECHNIK W PRACY DORADCZEJ. JAK DOPASOWYWAĆ NARZĘDZIA DO OSÓB RADZĄCYCH SIĘ I ICH POTRZEB?
- dobór metod i narzędzi mających znaczenie w efektywnym rozwiązywaniu problemów różnych osób zgłaszających się po poradę - osoby bezrobotne, poszukujące pracy, pracujące, z niepełnosprawnościami
- warunki i strategie działania wspierania rozwoju i zmiany w pracy z dorosłymi.
- wielowymiarowość pracy doradczej – analiza metod i narzedzi case study z pracy uczniem, klientem biznesowym, osobą poszukująca pracy, seniorem.
- prowadzenie rozmowy doradczej z wykorzystaniem m. in. Modelu 4K, etapy rozmowy doradczej, wywiad biograficzny, podejście narracyjne
- metody diagnostyczne, odkrywanie preferencji, zainteresowań i potencjału, kompetencji osoby/ucznia
- wywiad, testy, narzędzia coachingowe z wizualizacją i medytacją w pracy z młodzieżą
- wywiad behawioralny i jego zastosowanie w doradztwie zawodowym i rekrutacji opartej o kompetencje
- metoda bilansowania kompetencji MBK/audyt umiejętności w kontekście planowania dalszego rozwoju edukacyjno-zawodowego i walidacji
- metody i narzędzia aktywizujące w pracy z grupami i formach indywidualnych
- skuteczne metody pozyskiwania zatrudnienia, np. jak przygotwać się do ponownego wejścia na rynek pracy – przygotowanie CV, portfolio, rozmowa z przyszłym pracodawcą, projekt zaowodowy, cele i motywacja, media społecznościowe
- narzędzia wspierajce osobę w środwisku pracy, np. jak wykorzystać stres, jak radzić sobie z wypaleniem zawodowym - podejcie coachingowe
- craftowanie pracy - jak przywrócić zaangażowanie i sens pracy w nurcie psychologii pozytywnej i wellbeing
- współczesne formy pozyskiwania i rekrutacji pracowników w opaciu o kompetencje
- gromadzenie i przygotowywanie informacji o potrzebach rynku pracy, zawodach, kompetencjach i kwalifikacjach - umiejętne zarządzanie informacją
- doradztwo edukacyjno-zawodowe z wykorzystaniem nowych technologii
BLOK IV: STANDARD PRACY DORADCZEJ W OPARCIU O PROFIL KOMPETENCJI - PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE
- standard usług doradczych, praktyczny wymiar i zastosowanie sektorowej ramy usług rozwojowych w ich stosowaniu
- profil kompetencji doradcy kariery - podejście całożyciowe, przykłady międzynarodowych standardów
- zapewnienie jakości świadczonych usług, prowadzenie ewaluacjii superwizji
- etyka w zawodzie doradcy edukacyjno-zawodwego, czyli moralne BHP
- portfolio doradcy w oparciu o bilansowanie kompetencji i poznane metody
BLOK V: UWAUNKOWANIA PRAWNE, SYSTEMOWE I INSTYTUCJONALNE ŚWIADCZENIA DORADZTWA ZAWODOWEGO
- wymiar europejski doradztwa zawodowego – rozwiązania, funkcjonowanie Polityk, Systemów i Sieci na poziomie krajowym i regionalnym - źródła informacji
- publiczne służby zatrudnienia - ich rola i świadczone formy wsparcia
- znajomość prawa pracy - korzyści dla osoby radzącej się
- system edukacji - uregulowania prawne i praktyczne rozwiązania dla funkcjonowania szkolnego doradztwa zawodwego
- współpraca i networking - skuteczne sposoby koordynacji działań i promocji doradztwa edukacyjno-zawodowego
Część zajęć dedykowana jest m.in. osobom zainteresowanym prowadzeniem doradztwa edukacyjno-zawodowego dla młodzieży w szkołach i innych organizacjach czy instytucjach wspierających ludzi młodych. Będą one obejmować tematy i specyfikę pracy z młodzieżą, m. in.:
- edutainment jako sposób na skuteczną komunikację z klientem
- Gen Z - charakterystyka pokolenia w różnych ujęciach badawczych
- elementy poradnictwa socjodynamicznego V. Peavy – podejście teoetyczne i warsztat pracy doradcy edukacyjno-zawodowego
- zawodoznawstwo, informacja zawodowa - jak ją poszukiwać, korzystać i tworzyć
- współpraca szkoła-rodzic-uczeń - rola doradcy w skutecznym podejmowaniu decyzji edukacyjnych przez ucznia
- trening behawioralny jako przykład metody doradczej, szkolnego doradcy zawodowego, ułatwiającej tranzyt ucznia na rynek pracy
- budowanie współpracy z biznesem w szkolnym doradztwie zawodowym
- socjometria, socjodrama, psychodrama - rozwój kompetencji pracy z grupą, wybrane podejścia i skuteczne metody
- tworzenie propozycji programów i zajęć doradczych w oparciu o metodę Design Thinking
Profil słuchacza
Program dedykowany jest osobom, które rozpoczynają działania lub pracują w szkole, poradni, instytucjach rynku pracy, działach HR, NGO bądź prowadzą własną firmę w obszarze coachingu, mentoringu, rozwoju edukacyjno-zawodowego i chcą wesprzeć swoich uczniów/klientów w okresach tranzycji na rynku pracy i projektowaniu ich ścieżki edukacyjno-zawodowej.
Informacje organizacyjne
Studia trwają trzy semestry.
Zajęcia odbywają się co dwa tygodnie w soboty oraz w niedziele.
W przypadku unormowania się sytuacji pandemicznej w trybie online zaplanowanych jest ok. 4-5 zjazdów, wszystkie pozostałe odbędą się stacjonarnie.
Regulamin studiów podyplomowych 2021/2022 dostępny jest tutaj.
Regulamin odpłatności za studia podyplomowe 2021/2022 dostępny jest tutaj.
Semestr Zimowy | Semestr Letni |
30-31.10.2021 | 05-06.03.2022 |
13-14.11.2021 | 19-20.03.2022 |
27-28.11.2021 | 02-03.04.2022 |
11-12.12.2021 | 23-24.04.2022 |
08-09.01.2022 | 14-15.05.2022 |
22-23.01.2022 | 28-29.05.2022 |
05-06.02.2022 | 11-12.06.2022 |
19-20.02.2022 | 25.06.2022 |
Uwaga - ten kierunek trwa trzy semestry. Terminy zjazdów dla trzeciego semestru zostaną ustalone pod koniec drugiego semestru.
W przypadku unormowania się sytuacji pandemicznej w trybie online zaplanowanych jest ok. 4-5 zjazdów, wszystkie pozostałe odbędą się stacjonarnie.
W uzasadnionych przypadkach (np. wymagania organizacyjne) dopuszczalna jest organizacja zajęć w terminach zjazdów dodatkowych, poza obowiązującymi dla danego kierunku.
Opracowanie studium przypadku w formie pracy pisemnej.
Rekrutacja
REKRUTACJA NA STUDIA PODYPLOMOWE W ROKU AKAD. 2021/2022
Rekrutacja rozpocznie się od dn. 1 czerwca 2021 r. i zakończy się dn. 8 października 2021 r. (po tym terminie rekrutujemy w miarę wolnych miejsc w grupach).
Podstawą przyjęcia na studia podyplomowe jest złożenie dokumentów rekrutacyjnych oraz wniesienie wymaganych opłat.
O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń. Wyjątek stanowią następujące kierunki studiów:
- Coach i trener - partner w rozwoju - obowiązuje rozmowa kwalifikacyjna.
- Pomoc psychologiczna i interwencja kryzysowa – obowiązuje rozmowa kwalifikacyjna.
Wymaganymi dokumentami są:
- podanie wypełnione on-line - Uwaga! Podanie wypełnione on-line należy wydrukować, podpisać i dostarczyć wraz z pozostałymi dokumentami rekrutacyjnymi w terminie do 14 dni od rejestracji on-line
- odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych (co najmniej I stopnia),
- zdjęcie (format legitymacyjny),
- dowód uiszczenia opłaty rekrutacyjnej.
Biuro Centrum Studiów Podyplomowych jest dostępne dla osób rekrutujących się od wtorku do piątku w godzinach 10:00 - 14:00
Konkretne kierunki studiów zostaną uruchomione pod warunkiem zebrania odpowiedniej liczby słuchaczy.
Al. Jana Pawła 39A, parter; czynne od wtorku do piątku w godzinach 10:00 - 14:00.
Pracownik Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń odbierze od Państwa dokumenty w specjalnie wyznaczonym i zabezpieczonym punkcie; proszę dzwonić: 12/683 24 60, 77, 68 lub zgłosić swoje przybycie na portierni.
Dokumenty można także przesyłać korespondencyjnie na adres:
Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera
Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń
al. Jana Pawła II 39A
31-864 Kraków
W razie pytań zapraszamy do kontaktu:
tel.: 12 683 24 60, 68, 77
e-mail: podyplomowe@wse.krakow.pl
Opłata rekrutacyjna:
Opłata rekrutacyjna wynosi 300 PLN.
Wpłat należy dokonywać na konto:
Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera
Bank Śląski SA nr 34 1050 1445 1000 0090 8115 9221
z dopiskiem OPŁATA REKRUTACYJNA.
W przypadku nie przyjęcia na studia, opłata rekrutacyjna jest w całości zwracana. W przypadku kierunku Coach i trener oraz Pomoc psychologiczna i interwencja kryzysowa, na którym obowiązuje rozmowa kwalifikacyjna/test, zwracana jest połowa opłaty.
Czesne: 5 600 zł
Aby rozpocząć naukę na studiach podyplomowych należy po złożeniu dokumentów uiścić opłatę czesnego: w całości bądź równowartość pierwszej raty.
Regulamin odpłatności za studia podyplomowe.
Terminy wpłaty rat czesnego to: 15.10.2021 r., 01.12.2021 r., 01.02.2022 r., 01.04.2022 r.
Opłatę czesnego należy kierować na Indywidualne Konto Studenta - które słuchacz otrzymuje po zakończeniu procesu rekrutacyjnego. Za termin wpłaty uznaje się datę wpływu na rachunek bankowy Uczelni.
Uwaga! Na większości kierunków, z uwagi na zajęcia warsztatowe i laboratoryjne, liczba miejsc jest ograniczona. Nieuiszczenie opłaty czesnego w wyznaczonym terminie może spowodować skreślenie z listy kandydatów i przyjęcie kolejnej osoby z listy rezerwowej.
Absolwenci WSE studiów I i II stopnia, którzy podejmują studia podyplomowe otrzymują zniżkę w wysokości:
- 10% przy pierwszych podejmowanych na WSE studiach podyplomowych,
- 15% przy drugich podejmowanych na WSE studiach podyplomowych,
- 20% przy trzecich i kolejnych podejmowanych na WSE studiach podyplomowych.
Absolwenci WSE studiów podyplomowych, którzy podejmują studia podyplomowe otrzymują zniżkę w wysokości:
- 10% przy drugich podejmowanych na WSE studiach podyplomowych,
- 15% przy trzecich i kolejnych podejmowanych na WSE studiach podyplomowych.
Pracownicy etatowi WSE oraz członkowie ich rodzin, a także osoby współpracujące z WSE na umowach cywilnoprawnych minimum 2 semestry oraz ich rodziny otrzymują rabat w wysokości:
- 15%.
Oferta dla pracodawców:
Pracodawca, który opłaci swoim pracownikom studia podyplomowe w WSE w wysokości co najmniej 50% czesnego otrzyma:
- 5% zniżki, przysyłając 2 do 5 pracowników,
- 10% zniżki, przysyłając powyżej 5 pracowników.
W przypadku, kiedy pracodawca pokrywa tylko część czesnego, zniżka obejmuje także kwotę uiszczaną przez pracownika.
Kadra
Kontakt z Centrum Studiów Podyplomowych WSE Kraków
- al. Jana Pawła II 39A pokój 201A, 31-864 Kraków
- (12) 683 24 60, 68, 77
- email: podyplomowe@wse.krakow.pl